ΣΥΝΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΘΑ ΖΗΤΗΣΕΙ Ο ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ
«Εκβιασμός» για να λυθεί το θέμα της υφαλοκρηπίδας, των χωρικών υδάτων και να τελειώσουν τα casus belli.
«Πίτα» 9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων με... μπόλικο πετρέλαιο από τα βάθη του Αιγαίου ετοιμάζονται να αποσπάσουν οι Τούρκοι υπό τις ευλογίες των Αμερικανών!
Από τη γιγαντιαία ατζέντα που αποκάλυψε η «PRESS Time» ότι θα έχει η συνάντηση Παπανδρέου - Ερντογάν στις 14 και 15 Μαΐου, ένα είναι το θέμα που θα ξεχωρίζει: τα πετρέλαια στο Αιγαίο. Με την Ελλάδα να βρίσκεται πεσμένη στο καναβάτσο από τις.... συνέπειες της κρίσης, ο Τούρκος πρωθυπουργός ουσιαστικά ζητάει να ανοίξουν οι πόρτες της χώρας μας για τη γείτονα και να συνεκμεταλλευτούμε τον μαύρο χρυσό που κρύβει στα έγκατά του το Αιγαίο. Κάπως έτσι λύνεται το θέμα της υφαλοκρηπίδας, των χωρικών υδάτων, τελειώνουν τα casus belli. Ίσως γι’ αυτό και οι συνεργάτες του Ταγίπ Ερντογάν μιλάνε για «ιστορική επίσκεψη». Γι’ αυτούς βέβαια. Για εμάς όμως με τι γράμματα θα γραφτεί στην Ιστορία;
Η φόρμουλα για τη συνεκμετάλλευση του πετρελαίου έχει ήδη βρεθεί: 40% από τα έσοδα στην Ελλάδα, 40% στην Τουρκία και 20% σε ένα αμερικανικό κονσόρτσιουμ, το οποίο μαζί με Έλληνες εφοπλιστές θα αναλάβει την εξόρυξη του μαύρου χρυσού. Έχουν μάλιστα αγοράσει ήδη τα πρώτα γεωτρύπανα. Δεκαεπτά στον αριθμό! Σκοπός της συνάντησης Παπανδρέου - Ερντογάν είναι να δημιουργηθεί ένα Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες, το οποίο θα αναλάβει πρωτοβουλίες για μια ευρύτερη συνεργασία και να ανοίξει μια νέα σελίδα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Στο επίκεντρό της θα είναι το πετρέλαιο.
Το πάγιο αίτημά τους
Όπως παραδέχονται και οι δύο πλευρές, η εκμετάλλευση του υποθαλάσσιου πλούτου στο Αιγαίο είναι ουσιαστικά το μεγάλο «αγκάθι» στις σχέσεις των δύο χωρών. Η πάγια απαίτηση της Τουρκίας τα τελευταία 35 χρόνια είναι η συνεκμετάλλευση, με τη χώρα μας να αρνείται σθεναρά, υπερασπίζοντας τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Η Τουρκία δεν είχε διστάσει να απειλήσει ακόμη και με πόλεμο αν η Ελλάδα επέκτεινε τα χωρικά της ύδατα στα 12 μίλια , όπως προβλέπει το Δίκαιο της Θάλασσας, γιατί αυτό θα της έδινε ουσιαστικά την αποκλειστικότητα εκμετάλλευσης στο μεγαλύτερο μέρος του Αιγαίου. Παράλληλα έθεσε σε λειτουργία ένα μακροχρόνιο σχέδιο, με διαρκείς παραβιάσεις και κλιμακωτές αμφισβητήσεις της ελληνικότητας του Αιγαίου.
Σήμερα, με τα δημοσιονομικά προβλήματα να έχουν στραγγαλίσει τη χώρα μας, θεωρούν ότι είναι πιο εύκολο να γίνουν υποχωρήσεις, για να περάσουν συμφωνίες που να ακροβατούν στα όρια της «εθνικής συνείδησης» των Ελλήνων.
Ποιοι μένουν απέξω
Για το «big deal» υπήρχαν προτάσεις από εταιρείες της Γαλλίας, της Ρωσίας και των ΗΠΑ. Οι δύο πρώτες, όμως, «έμειναν απέξω» και όπως επιβεβαιώνουν έγκυρες δημοσιογραφικές πληροφορίες, οι αποφάσεις έχουν ήδη παρθεί. Απομένουν μόνο οι υπογραφές, οι οποίες αναμένεται να πέσουν στη συνάντηση των πρωθυπουργών Ελλάδας και Τουρκίας στην Αθήνα, στις 14 και 15 Μαΐου.
Το ραντεβού «έκλεισε» στην τηλεφωνική επικοινωνία Παπανδρέου - Ερντογάν στις 16 Απριλίου. Ο Ταγίπ Ερντογάν θα έρθει στη χώρα μας συνοδευόμενος από ένα επιτελείο 10 υπουργών για μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, επικεντρωμένη στη συνεκμετάλλευση των κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Αιγαίο Πέλαγος. Αν ο Γιώργος Παπανδρέου πει «ναι», τότε η Τουρκία θα ανοίξει συνεργασία σε όλους τους άλλους τομείς.
Η αξία των ενεργειακών αποθεμάτων εκτιμάται στα 9 τρισ. δολάρια. Βρίσκονται όμως σε μεγάλο βάθος, με αποτέλεσμα το κόστος εξόρυξης να είναι μεγάλο και να απαιτούνται τεχνολογικά εξελιγμένα γεωτρύπανα. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όταν η τιμή του πετρελαίου ήταν χαμηλή, η εκμετάλλευση του πετρελαίου στο Αιγαίο ήταν ασύμφορη. Τώρα όμως που έχει ανέβει η παγκόσμια ζήτηση, λόγω και της ραγδαίας ανάπτυξης της Κίνας, η τιμή του κυμαίνεται σταθερά σε υψηλά επίπεδα, καθιστώντας την άντληση υδρογονανθράκων από μεγάλο βάθος πιο κερδοφόρα από ποτέ.
Έτσι αποφασίστηκε το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο στο Αιγαίο να το αντλήσει ένα αμερικανικό κονσόρτσιουμ σε συνεργασία με Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι θα προμηθεύσουν τα απαραίτητα για την εξόρυξη και την εκμετάλλευση πλοία. Τα έσοδα θα τα μοιραστούν με τις δύο χώρες. Από 40% θα λάβουν η Ελλάδα και η Τουρκία, ενώ το υπόλοιπο 20% οι εταιρείες εκμετάλλευσης.
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Παίρνουν
τα... τρυπάνια
Τεράστιες επενδύσεις έχουν κάνει τον τελευταίο καιρό οι Έλληνες εφοπλιστές. Έχουν επενδύσει πάνω από 4 δισ. δολάρια σε πλοία με δυνατότητα γεώτρησης σε μεγάλα βάθη, τα λεγόμενα drillships, και σε πλοία πολλαπλής χρήσης στην εκμετάλλευση του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Τέτοια πλοία επιτρέπουν την άντληση πετρελαίου από κοιτάσματά που βρίσκονται σε βάθος 7.000-12.000 πόδια .
Ο Νίκος Π. Τσάκος προχώρησε στην εξαγορά του 40% της κοινοπραξίας που θα ναυπηγήσει το μεγαλύτερο drillship στον κόσμο, με ικανότητα να κάνει υποθαλάσσιες γεωτρήσεις στα 12.200 πόδια . Η αξία του θα είναι 745 εκατ. δολάρια, με ημερήσιο λειτουργικό κόστος 120.000 δολάρια και ναύλο 600.000 δολάρια την ημέρα. Ο όμιλος εταιρειών Tsakos Shipping έχει παραγγείλει και άλλα δύο υπερσύγχρονα drillships που θα παραδοθούν το 2011 και το 2012.
Ο Γιώργος Οικονόμου (φωτό κάτω) παρήγγειλε δύο πλωτά γεωτρύπανα συνολικής αξίας 1,6 δισ. δολαρίων μέσω της εταιρείας του DryShips. Επιπλέον, η εταιρεία Ocean Rig ASA, την οποία αγόρασε τελευταία, έχει στην κατοχή της δύο θαλάσσιες πλατφόρμες με δυνατότητα να κάνουν γεωτρήσεις στα 10.000 και 7.500 πόδια .
Η εταιρεία Toisa Limited, που ανήκει στον εφοπλιστή Γρηγόρη Καλλιμανόπουλο, έχει παραγγείλει τρία μεγάλα πλοία πολλαπλών εφαρμογών, τα οποία θα αρχίσουν να παραδίδονται από το 2012. Την ίδια στιγμή ναυπηγούνται έπειτα από εντολή του και 12 πλοία υπερπόντιας υποστήριξης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου